Kako dolazi do problema?
Motorno ulje može biti poprilično nepredvidivo. Šta se događa sa uljem dok se nalazite van vozila?
- Motorno ulje izgubi svoja svojstva tokom vremena. Usled konstantne izloženosti toploti, vlazi i vazduhu dolazi do oksidacije ulja što rezultira zgrušnjavanjem, gubljenjem svojstva i stvaranjem korozije. Upravo ovi elementi mogu naškoditi motoru i ostalim delovima.
- Istrošeni aditivi ulja. Kada se aditivi u ulju u potpunosti istroše, javlja se prljavština, ulje oksidira i stvara se talog. Najvažnije od svega, takvo ulje više ne može pružiti zaštitu motora od korozije i habanja. Zamislite sliku ulja koji pokušava da probije put kroz lepljivu sluz punu taloga koja je začepila prolaz ka motoru. Ne izgleda lepo, zar ne? Ukoliko ne izvršite zamenu ulja i pored preporučenog datuma za zamenu, rizikujete potencijalne velike kvarove i skupe popravke.
Zamena ulja u skladu sa preporučenim rasporedom će zameniti „loše ulje“ novim i svežim.
Kako motorno ulje cirkuliše u motoru?
Veoma glatko. Ulje prolazi kroz perforacije na bloku motora, kao i kroz kompletne sklopove, podmazujući pokretne delove istovremeno smanjući trenje, a samim tim i toplotu. Dakle, radi se o krajnje važnom poslu od kojeg zavisi opstanak i trajnost motora.
Delovi uključeni u proces
- Pokretni delovi: Razvod ventila, leteći i ležeći ležajevi, karike i hilzne zahtevaju podmazivanje kako bi se sprečilo trenje metala o metal u motoru.
- Karter za ulje: Kada ulje krene da cirkuliše zahvaljujući pumpi za ulje, podmazivanje funkcionalnih delova vrši se kroz male prolaze za ulje, a ciklus se završava kada se ulje vrati nazad u karter.
- Pumpa za ulje: Ovaj deo je krucijalan za podmazivanje motora. Pumpa proizvodi adekvatan pritisak neophodan za guranje ulja kroz sve delove motora. Bez pumpe ulje bi samo stajalo u karteru.
- Filter za ulje: filter za ulje vrši eliminaciju štetnih supstanci, metala i prljavštine koji su ušli u sistem. Zaštita motora zavisi od kvaliteta filtera za ulje, što je bolji kvalitet bolja je i efikasnija zaštita.
Koje motorna ulja postoje i šta ih razlikuje?
Motorna ulja delimo na mineralna, sintetička i polusintetička.
Mineralna motorna ulja su najjeftinija, a napravljena su kao produkt destilacije nafte, drveta, ugljena. Današnja mineralna motorna ulja nemaju dovoljno dobra svojstva koja zadovoljavaju osnove podmazivanja novih i modernih motora automobila.
Sintetička ulja su umetna motorna ulja, napravljena su od sintetičkih baznih ulja i aditiva, te omogućavaju visoku učinkovitost u odnosu na mineralna motorna ulja.
Polusintetička ulja su spoj mineralnih i sintetičkih ulja, s time da udeo mineralnih ulja iznosi oko 30%. Ona nude bolje performanse nego mineralna motorna ulja, a i jeftinija su od sintetičkih motornih ulja.
Posledice neredovne zamene ulja?
Nepravilno održavanje, ignorisanje problema vezanih za vozilo jesu ponašanja koja se u krajnjoj liniji mogu opisati kao igranje sa vatrom. Ukoliko ne vršite redovnu zamenu ulja, praktikujete prekoračenje dozvoljene brzine i ignorišete znake koje vam vozilo šalje, može doći do većih kvarova i otkazivanja samog motora, a popravka oštećenog motora može predstavljati veliki udar na novčanik i budžet.
Da li se periodična zamene ulja može razlikovati od onih preporučenih od strane proizvođača?
Verovali ili ne – može. Proverite preporuke proizvođača koje ste dobili u tehničkom upustvu vozila. Period zamene ulja utvrđen je na osnovu standardnih uslova vožnje. Neophodno je obratiti pažnju na uslove koje se odnose na vožnju po izrazito toplom i hladnom vremenu, kao i na kratka putovanja koje mogu ograničiti vek trajanja ulja. Ukoliko se lampica za promenu ulja upali, odlazak u servis je sledeća stavka na listi.
Ukoliko motorno ulje ima utvrđen ’vek trajanja’ da li se zamena može vršiti ređe?
Dužina trajanja ulja i njegovih performansi određena je na osnovu konstantnog praćenja uslova vožnje i pređene kilometraže i na taj način preporuke od strane proizvođača predstavljaju najbolju polaznu tačku jer pružaju najprecizniju procenu u kojim vremenskim intervalima je potrebna zamena ulja u skladu sa vrstom vozila i uslovima vožnje.
Savet: Razmišljajte o redovnoj zameni ulja kao o jeftinom osiguranju koji može sprečiti skuplje popravke.
Koja vrsta ulja je najbolja za moje vozilo?
Motorno ulje koje je naznačeno u preporuci proizvođača za vaše vozilo je uglavnom ulje koje najviše odgovara vozilu. Međutim, ukoliko imate vozilo visokih performansi, vozite u izrazito toplim ili hladnim uslovima, bolja opcija je sintetično ili polusintetičko motorno ulje.
Savet: Uzmite u obzir starost i pređenu kilometražu automobila kada birate motorno ulje. Kada vozilo pređe 300.000 km, prelezak na mineralno ulje je dobar izbor.
Šta znače oznake motornog ulja (SAE 5W-20)?
Pažnja: Proverite preporuke proizvođača pre nego izvršite bilo kakvu promenu kada je motorno ulje u pitanju. Izbor pogrešnog motornog ulja može izazvati negativne efekte.
- SAE = Society of Automotive Engineers. SEA je oznaka za viskozitet ulja koji se uglavnom koristi za putnička vozila, kombije, džipove.
- W je oznaka za zimu. Broj koji se nalazi pre W određuje koliko motorno ulje gubi svoj viskozitet pri zimskim temperaturama. 0W označava veoma nisku temepraturu, dok su veći brojevi rezervisani za blaže zimske uslove.
- Poslednji broj određen je za leto. Poslednji broj u oznaci motornog ulja ukazuje na gustinu ulja na 100°C.
- Ulje veće gustine je bolje za vožnju u letnjim uslovima. Veća viskoznost ulja (gustina) obezbeđuje superiorniju zaštitu na visokim temperaturama i prilikom prevoza teškog tereta (jer motor proizvodi više toplote pod ovim uslovima). Kada se motor zagreje, gustina ulja se smanjuje i ulje postaje retko. Dakle, da rezimiramo, ukoliko vozite po ekstremnim toplotnim uslovima ulje veće gustine će više odgovarati motoru.
- Ulje manje gustine olakašava pokretanje vozila u zimskim uslovima. Mali brojevi u W oznaci motornog ulja označavaju ulja koja imaju najbolje performanse u hladnim uslovima, dok su veći brojevi određeni za vožnju u uslovima blage zime.
Upozorenje:
Ne menjajte vrstu motornog ulja na osnovu ličnih pretpostavki. Proverite preporuke proizvođača na prvom mestu ili kontaktirajte stručna lica koja vam mogu odrediti vrstu ulja koji će najbolje odgovarati navikama u vožnji i specifikacijama vozila.
Činjenica: Multi-gradna ulja ili višesezonska ulja (10W-30) mogu se koristiti tokom čitave godine jer smanjuju viskoznost pri niskim temperaturama, a povećavaju pri visokim.