Možda neće držati pantalone na mestu, ali će se svakako pobrinuti da važne komponente vašeg automobila rade glatko i efikasno. Šalu na stranu, klinasti kaiš je poseban remen koji služi za pokretanje pomoćnih agregata SUS motora, kao što su alternator, servo pumpa, pumpa za vodu, kompresor klima uređaja, i dr.
U prošlosti, automobili su imali više pojedinačnih kaiševa koji su povezivali različite delove. Uzevši u obzir da je svaki pojedinačni kaiš mogao izazvati različite probleme, kao i činjenicu da je kao posledica dolazilo do smanjenja performansi vozila, proizvođači vozila napravili su jedan kaiš koji je povezivao više delova.
Koliko često je potrebna zamena klinastog kaiša?
Kaiševi ovog tipa napravljeni su „na duže staze“. U idealnim uslovima, kaiš može trajati u proseku 60.000 do 100.000 km. Impresivno, zar ne? Međutim, neki kaiševi zahtevaju prilagođavanje i redovnu proveru. U suprotnom, ukoliko kaiš pukne, vaše vozilo će ostati „van stroja“.
Koliko kaiševa poseduje vozilo?
Za veliku većinu vozila danas, postoji samo jedan kaiš – klinasti. Pre ovog „all-in-one“ rešenja, vozila su bila opremljena većim brojem kaiševa koja su povezivala individualne delove i komponente u jednu funkcionalnu celinu.
Koji je „radni vek” klinastog kaiša?
Kao i svi ostali delovi sistema, i klinasti kaiševi imaju svoj vek trajanja. Ovi kaiševi mogu da puknu ili se pohabaju. U slučaju da čujete pištanje ili kaiš klizi, to je siguran znak da je kaiš dotrajao te ga treba zameniti novim.
Prednosti redovnog održavanja i zamene
Vožnja sa dotrajalim kaišem je tzv. potencijalna putujuća katastrofa. Ukoliko kaiš pukne ili sklizne, svi delovi – počev od alternatora preko servo pumpe i rashladnog uređaja zaustavljaju svoj rad, ali posledično mogu pretpeti i određenu štetu. Redovnom zamenom kaiša smanjuje se rizik od većih kvarova i oštećenja koji mogu nastati u tim slučajevima.
Šta je španer ili zatezač remena i zašto je dobro zameniti ga zajedno sa kaišem?
Mnoga današnja vozila opremljena su automatskim zatezačem remena – španerom, koji služi da zategne kaiš kako ne bi iskliznuo. U slučaju da kaiš isklizne, dolazi do prekida rada svih sistema koje kaiš drži na svom mestu i do potencijalne havarije.
Simptomi koji mogu dovesti do zamene kaiša:
- Škripa: Ukoliko kaiš proklizava, uglavnom se čuje neprijatni zvuk pištanja koji nastaje kao rezulat činjenice da kaiš i kotur više ne funkcionišu zajedno kako treba, što dovodi do oštećenja i krajnjeg pucanja kaiša. Ukoliko se ovi zvuci pojave, neophodno je što pre odvesti vozilo na pregled kako bi se sprečili dodatni kvarovi.
- Smanjene performanse: Ukoliko dođe do oštećenja kaiša, velika je mogućnost pojave problema i kvarova u alternatoru, pumpi za vodu, rashladnom sistemu i slično. Kvarovi ovog tipa mogu biti veoma skupi i mogu predstavljati udar na budžet.
- Lampica za motor: Upozoravajuća lampica može biti znak da nešto nije u redu sa kaišem.
Činjenica: Ukoliko je klinasti kaiš olabavljen, možete se susresti, između ostalog, sa smanjenim funkcionisanjem pumpe za vodu što može rezultovati pregrevanjem motora. Izbegnite potencijalne probleme i gubitak performasi, dovezite svoje vozilo do Trio Servisa i mi ćemo se pobrinuti za sve.
Čudni zvuci takođe mogu biti znak i potencijalnih problema drugih delova vašeg vozila, nemojte ih ignorisati.